Gondoltál már arra, hogy a friss, ropogós zöldség és gyümölcs mennyit veszít vitamintartalmából a főzés során? Vagy hogy milyen hatások érik sütés közben az alapanyagokat, és így egészségesek maradhatnak-e? Főzz egészségesen tippjeink segítségével!

  1. Amikor csak lehet, válaszd a párolást vagy grillezést!

A legkevesebb tápanyagveszteséget a párolással érhetjük el, ezt a módszert húsoknál, halaknál, zöldségeknél is alkalmazhatjuk. Ráadásul semmilyen extra kalóriatartalom nem keletkezik. Ha elég magas az étel víztartalma, akkor nem is kell hozzáadnunk főzővizet, csak tegyünk rá szoros tetőt, hogy a keletkező gőz segíthesse a folyamatot. Ha pedig marad főzőlevünk, felhasználhatjuk más ételek (pl. szószok, levesek) készítésekor.

A grillezés során már egy kicsit több vitamint veszíthetünk el, ha nem figyelünk a részletekre. Fontos, hogy minél forróbbra hevítsük az eszközt, hogy a hús hirtelen piruljon, és ne sózzuk meg előtte, különben levet enged (ez a tápanyagok távozása miatt is kerülendő, és a lecsöpögő nedv által kiváltott káros füst miatt is).

  1. Sütés-főzés esetén legyél gyors!

Ezek a módszerek a legegészségesebb ételeket is zsíros kalóriabombákká változtathatják, ezért próbáljuk csak ritkán alkalmazni őket és tartsunk be néhány alapszabályt: a legfontosabb, hogy minél gyorsabban süssünk, illetve főzzünk, így az alapanyagok a lehető legkevesebb időt töltsék az olajban vagy vízben ázva. A hagyományos étolaj helyett javasolt a repce vagy az olíva, de ezekből se használjunk mértéktelenül. A bő olajban sütés helyett válasszuk a sütőt, és amiről lehet, itassuk fel a felesleges zsiradékot. Az egyszer már használt olajat ne használjuk újra!

  1. Válassz okosan fűszereket!

Ma már köztudott, hogy a túl sok só mennyire káros, ezért a lehető legkevesebbet használjuk belőle. A zöldfűszerekből érdemes cserepes változatot vásárolni, mert intenzívebb ízük mellett a szervezetre is jótékony hatással lehetnek, de szárított formában hatóanyagaik nagy része már nem található meg bennük.
Az erős fűszerek, mint a torma, a chili vagy az erőspaprika felpörgetik az anyagcserét és a keringést, ezért például fogyókúra esetén érdemes használni őket.

És amit talán mondanunk sem kell: kerüljük az ízfokozókkal, tartósítószerekkel dúsított ételízesítőket!

  1. Csínján a fehérliszttel!

A hagyományos magyar konyha előszeretettel használja a fehérlisztet, ezzel készülnek a rántott ételek, a rántások, habarások és sokféle szósz és mártás is.

Pedig ma már óriási a választék és rengeteg módszer létezik, melyekkel kiválthatjuk a fehérlisztet. Akár egyszerűen csak a teljes kiőrlésű változattal, ha nem szeretnénk nagyobb változtatást tenni. De kipróbálhatunk izgalmas, új panírféléket is, például zabpehelyhet vagy kukoricalisztet. A főzelékek sűrítésére pedig válasszunk joghurtot, pürésített krumplit, vagy egyszerűen turmixoljunk le egy keveset az adott alapanyagból.

0 Hozzászólások

Hozzászólás

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.