Mi is a szauna?

A szauna egy olyan kis helyiség vagy kis faház, amit felfűtenek körülbelül 90 fokra, a levegő száraz, forró, a páratartalom alacsony, de alkalmanként a forró kövekre vizet locsolva növelik a páratartalmat, és az emberek itt relaxálnak, izzadnak, tisztulnak.

Egy finn közmondás szerint a szauna a szegény ember orvossága. Márpedig ők értenek hozzá, hiszen Finnország a szauna hazája, ahol az ősi hagyomány széles körben fennmaradt, és ahol a legtöbb ház alapvető tartozéka a szauna.
A szaunázás javítja az egészséget és a vitalitást, így egyre népszerűbb a világ minden pontján. Bár ma már többféle formában létezik, Európában kifejezetten a hagyományos, fából készült és elektromos fémkályhával működő kabinok jellemzőek.
A szaunában történő izzadás frissítő hatását a magas hőmérséklet (körülbelül 80-90 °C) és az alacsony páratartalom (maximum 10%) biztosítja.

A szaunázás jótékony hatásai

A forró száraz levegő előnye, hogy a baktériumok és vírusok elpusztulnak. A test a forróság hatására egyfajta lázas állapotba kerül, az erek kitágulnak, elkezdődik a verejtékezés. Ezzel számos pozitív élettani folyamat indul be, melyek rendkívül jótékony hatással vannak a szervezetre:

•    Élénkíti a vérkeringést, gyorsítja az anyagcserét, javítja a szervezet vérellátásátsauna-1093235_1920_kicsi
•    Méregtelenít. A salakanyagok remekül tudnak távozni a verejtékezés révén.
•    Erősíti az immunrendszert, így jobban ellenáll a szervezet a betegségeknek és egyéb fertőzéseknek. Beindítja a test újjáépítő, regeneráló, öngyógyító funkcióit.
•    Ellazít, csökkenti a stresszt. A szaunában csend van és nyugalom, így nemcsak a test, hanem a szellem is tisztul. Agyunkra is nyugtatólag hat, elősegíti a mélyebb és intenzívebb alvást.
•    Tisztítja a légutakat, javítja a tüdőkapacitást, csökkenti az asztma és allergia tüneteit és megelőzi, enyhíti a megfázásos, légúti betegségeket is.
•    Tisztább, szebb bőrt eredményez. A fokozott méregtelenítés révén a bőr kitisztul, a szauna forrósága és az utána következő lehűlés, majd ennek többszöri ismétlése remek hatással van a bőr állapotára, rugalmasabbá és feszesebbé válik, valamint a cellulitisz ellen is hatékony fegyver. Ráadásul a melegben kitágult pórusok révén a krémek hatóanyagait is jobban befogadja a bőr.scale-403585_1920
•    Segít a testsúly csökkentésében. Önmagában nem fogyaszt, hiszen csak víz távozik a szervezetből, melyet pótolni szükséges utána. Ugyanakkor a gyorsabb anyagcsere és az étvágy csökkenése is a szauna hatása, ezek pedig hozzájárulnak fogyókúránk sikeréhez.

Fontos tudnivalók a szaunázásról

Ahhoz, hogy a szaunázásból kihozhasd a maximumot, fontos betartani néhány alapszabályt. A szaunázás egyfajta szeánsz, a gyakorlott szaunázók már jól kialakult rutinokat követnek, melyeket te is könnyedén kialakíthatsz, ha megfogadod az alábbi tanácsokat:

–    Érkezz tisztán!
Szaunázás előtt zuhanyozz le, mosd le a sminkedet és vigyél magaddal tiszta törülközőt, amire rá tudsz ülni.
–    Válassz fürdőruha nélküli szaunázási lehetőséget!women-936549_1920_kicsi_vagva
Sok helyen megengedett a fürdőruha viselése a szaunában, de jó, ha tudod, hogy a szauna hatásai így nem érvényesülhetnek megfelelően, ezért inkább egy természetes anyagú szaunalepedőt tekerj magad köré a műanyag fürdőruha viselése helyett. Hogy miért? A fürdőruha nagymértékben akadályozza a test egyenletes felhevülését, majd későbbi lehűlését, valamint a méreganyagok távozását is megnehezíti.
–    Helyezkedj a megfelelő szintre!
A szaunában különböző magasságban találhatóak padok, általában 3 szinten, de a legtetejére csak a tapasztalt szaunázók szoktak ülni és nekik is csak az utolsó pár percre javasolt, hiszen minél feljebb helyezkedsz el, annál melegebb a levegő és annál megterhelőbb a szaunázás.
–    Relaxálj!
A szaunázás a testi funkciók, méregtelenítés és regenerálódás mellett a szellemi megnyugvást is lehetővé teszi, ezért az elsődleges szabály a szaunában, hogy viselkedj nyugodtan, saját és környezeted érdekében is. Fekvő vagy ülő helyzetben próbálj ellazulni, pihenni. Semmiképpen se mozogj túl sokat és lehetőleg ne beszélgess, vagy ha mégis, akkor halkan, nyugodtan tedd.
–    Figyeld az időt!
A legtöbb szaunában található tájékoztató is, ebben mindig szerepel, hogy mennyi időt javasolt bent tölteni. Ez az időtartam azonban egyénenként változó lehet, így figyeld tested jelzéseit, és ha már nem érzed jól magad, akkor nyugodtan hagyd el a szaunát. Általában 8-15 perc alatt a szervezetben megfelelően beindulnak a jótékony folyamatok, így ennél többet nem szükséges bent tölteni. Természetesen ez a megfelelően felfűtött, körülbelül 85-90 fokos szaunára igaz.
–    Hűtsd le magad!merulomedence2
Állítólag finn szokás, hogy szaunázás után a hóban vagy egy hideg vizű tóban hűtik le magukat. Persze ezek nem mindig állnak rendelkezésre, de merülőmedence vagy legalább egy zuhany mindenhol akad. A szauna hatékonyságát növeli, ha a lehűlés gyorsan történik, de a fokozatosságot itt is be kell tartani, nem ajánlatos például beleugrani a hideg vízbe, hanem szép lassan kell beleereszkedni. Ha nem bírod az intenzív hűtést, válaszd a zuhanyt, és állítsd olyan hidegre, amennyit még el tudsz viselni. Öblítsd át vele végtagjaidat, majd fokozatosan a teljes testet.
–    Ismételd!
A szauna és hűtés után pihenj le 10-15 percre, majd ismételd meg a teljes folyamatot 2-3 alkalommal. Az utolsó kör után alaposan zuhanyozz le és pótold az elvesztett folyadékot.

A rendszeres szaunázás csodákat művel a szervezeteddel, már az első alkalom után érezheted, hogy energikusabb leszel, jobb kedvű és persze egészségesebb!

1 Hozzászólás
  1. Lengyel Mária
    Lengyel Mária says:

    300373
    Nagyon tetszik a leírás. Ha lehetőségem van rá nem is hagyom ki. Egy kérdésem van mennyi bónuszponot ér?

    Válasz

Hozzászólás

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.