Hamarosan itt a tavasz, lekerülnek a nagykabátok és jótékonyan takaró pulóverek. Ha eddig nem kezdtél el sportolni, akkor most itt az alkalom, hozd magad formába a nyárra!
Persze mondani könnyű, elhatározni sem nehéz, annál inkább ténylegesen elkezdeni! A kezdeteknél már csak az nehezebb, hogy aztán ne hagyjuk abba… Tippjeinkkel segítünk, hogy a sport ne maradjon ki az életedből!

Milyen mozgásformát válasszunk?
A későbbi kitartásunkat alapvetően meghatározza, mennyire illik a választott sport egyéniségünkhöz, alkatunkhoz. Ha sikerül igazán megszeretnünk a dolgot, akkor az edzéseket nem feladatként éljük majd meg, hanem örömöt, kikapcsolódást jelentenek – és ez lenne a cél!

Az alábbi kérdések segítenek a döntésben:

  • Mi a célod?sport-1281608_960_720
    Fogyni szeretnél, vagy egészségedet támogatni a mozgással, esetleg a mindennapi feszültséget vezetnéd le valamilyen formában?
  • Mennyi időt és pénzt tudsz szánni a mozgásra hetente?
  • Otthoni körülmények között vagy inkább valamilyen intézményben sportolnál?
    Az otthoni edzés kétségtelen előnye, hogy akár az éjszaka közepén is kivitelezhető, ha éppen akkor van rá időd. Ráadásul, ha szégyenlős vagy, nem kell tartanod a kíváncsi tekintetektől. Egy sportközpontban ugyanakkor számos szolgáltatást és szakmai segítséget is igénybe vehetsz.
  • Egyedül sportolsz szívesebben vagy inkább csoportban?
    A társaság húzóerejét nem szabad lebecsülni, remek motivációt adhatnak. Ugyanakkor az önálló edzés közben el tudsz mélyedni gondolataidban, befelé tudsz koncentrálni, ha erre van igényed.
  • Valamilyen csapatjátékot űznél szívesebben, vagy inkább magadra koncentrálnál?
    Egy labdajáték során például könnyen elfeledkezhetünk a fáradtságról, ha magára a játékra koncentrálunk, ugyanakkor, ha komoly céljaink vannak a sporttal, akkor az önálló, teljesítmény-központú mozgás hatékonyabb lehet.

Fokozatosság és reális elvárások

Mint mindenben, itt is nagyon fontos, hogy ne menjünk fejjel a falnak. Ha túl nagy hévvel kezdünk bele, vagy olyan elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, amit nem tudunk teljesíteni, akkor hamar el fog fogyni a lendületünk és nem tudunk hosszú távon kitartani a sportolás mellett.

Fontos, hogy alkatunknak, fizikai és egészségi állapotunknak, edzettségünknek megfelelően kezdjünk neki az edzéseknek. Ha évek óta nem sportoltunk, akkor egészen apró lépésekkel induljunk, akár a félórás erőteljesebb séta is tökéletes kezdet lehet!

Ne akarjunk óriási léptekkel haladni, mindig csak egy kicsit emeljünk az intenzitáson, amikor az addigi mennyiség már tényleg nem esik nehezünkre. Ha lassúnak érezzük a tempót, akkor is tartsuk ezt be, különben a sérülésveszélyt, vagy a lelkesedésünk elvesztését kockáztatjuk. Inkább tartson néhány hónapon át a napi félórás séta, mint hogy egy-két hétig túlerőltetjük magunkat, majd feladjuk az egészet.

Ha van rá lehetőségünk, kérjük szakember tanácsát, lehetőleg személyesen, hogy fel tudja mérni az edzettségünket, terhelhetőségünket.

oraAz eredményekkel kapcsolatban is legyünk türelmesek és ne adjuk fel, ha az első hét után még nem változtunk annyit, hogy megismerjenek a barátaink. Ha fogyni szeretnénk, legyünk tisztában azzal, hogy a súlyvesztés néha csak egy bizonyos idő után indul be, és számos más tényező is befolyásolja, leginkább a táplálkozásunk. Ha a célunk a kidolgozott izmok elérése, ne kezdjük már a második edzés után méregetni és vizsgálni a tükörben, mert bizony, ehhez is idő kell. Ha pedig olyan sportot választottunk, melyet fejben is el kell sajátítanunk (pl. labdajátékok, tánc, stb.), akkor várjuk meg türelmesen, hogy a tanultak leülepedjenek és már a részletekre is tudjunk figyelni.

Motiváció és jutalom

pozitivAz alapvető motivációnk ideális esetben maga a mozgás öröme, és persze a cél, amit kitűztünk. Néha nehéz egy-egy fárasztó munkanap után még az edzésre is rávenni magunkat, vagy esetleg korábban felkelni emiatt, de ha megfelelően motiváltak vagyunk, akkor menni fog. Ha úgy érezzük, hogy a választott sport nem ad annyi örömet, hogy lelkesedjünk érte, akkor bátran keressünk másfajta mozgásformát.
Sokat segíthet, ha apróbb célokat is meghatározunk, a nagy, „végső” célhoz vezető úton. Így lesz sikerélményünk, ami időről időre új lendületet adhat. Például súlyvesztés esetén ne csak arra koncentráljunk, hogy 80 kg helyett 55 kg legyen a súlyunk, ünnepeljük meg a 75, majd a 70, stb. mérföldkövek elérését is.

Ne feledkezzünk meg a jutalomról sem! Természetesen nem egy nagy tábla csokira gondolunk, de egy új ruhadarab vagy valamilyen különleges esti program is erőt ad a folytatáshoz!

0 Hozzászólások

Hozzászólás

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.