Te hány kenyérfajtát ismersz? Az átlagember nem is tudja, milyen széles a kínálat kenyérfélékből. A fehér kenyér mellett (vagy helyett) sokan fogyasztanak rozstartalmú, teljes kiőrlésű vagy barna kenyeret is – de melyik az egészségesebb? Utánajártunk!

Mi a baj a fehér kenyérrel?

A finomított fehér lisztben a búza teljesen fel van dolgozva, nincs benne sem a korpa, sem a csíra, ezáltal rengeteget veszít a rost-, vitamin- és ásványi anyag tartalmából. Így magas lesz a glikémiás indexe, hirtelen emeli meg a vércukorszintet és „üres kalóriát” viszünk be vele a szervezetünkbe.

Mi a teljes kiőrlésű liszt titka?

A teljes kiőrlésű liszt őrlésekor a búzaszem 100%-a feldolgozásra kerül, így megtartja rosttartalmát, a vitaminokat és ásványi anyagokat. Ezáltal nagyon értékes  tápanyagforrást jelent a szervezet számára. Néhány fontosabb adat, összehasonlítva a fehér liszttel:

Egészséges a rozskenyér is?

Igen, hiszen a rozs szintén hasznos tápanyagokat tartalmaz: B-vitamint, kalciumot, magnéziumot, és ebből is létezik teljes kiőrlésű is.
A rozskenyér színe annál sötétebb, minél magasabb arányú benne a rozsliszt. Létezik rozsos kenyér is, ennek rozsliszt tartalma 60% alatti, de a 30%-ot minimum el kell érnie. Amiben ennél kisebb a rozs aránya, azt általában félbarna kenyérnek nevezik.

Az egészséges kenyerektől lefogyhatok?

A hasznos tápanyagok mindenképpen segítik a szervezetünk hatékony működését, ezáltal akár a fogyókúránk sikeréhez is hozzájárulhatnak, de a kalóriaértékük nem kisebb! Ezért csupán attól, hogy lecseréljük a fehér kenyeret teljes kiőrlésűre, nem fogunk lefogyni.

Mire figyeljük a kenyérvásárláskor?

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy pontosan mit is tartalmaz a kenyér, amit megvásárolunk. A barna kenyerek sokszor színezéssel válnak sötétebbé, nem pedig az értékesebb liszttől. A rozskenyereknél is változó a rozsliszt-tartalom, és a teljes kiőrlésű pékáruk esetében is hasonló a helyzet. A 2017-ben bevezetett szabályozás szerint a teljes kiőrlésű kenyér esetében is 60% a minimum, de korábban akár 5% is elég volt ahhoz, hogy teljes kiőrlésűnek nevezhessék a terméket.

A legegyszerűbb, ha elolvassuk a kenyér összetevőit vásárlás előtt, vagy érdeklődünk az eladónál. Így nem érhet meglepetés. Ennél már csak az a biztosabb, ha magunk sütjük otthon a kenyeret!

0 Hozzászólások

Hozzászólás

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.