Ha egy félbevágott almát kint hagysz az asztalon, rövid idő alatt megbarnul a húsa, ami érintkezik a levegővel. Ez azért van, mert nem tartalmaz elég antioxidánst, ami megvédené a levegőben levő oxigéntől – erre való a héja, az látja el ezt a feladatot.

Ugyanez a hatás ér minden élőlényt, állatokat és embereket egyaránt. Ki vagyunk téve az oxigén hatásainak, és nemcsak kívülről, hiszen a levegőt be is lélegezzük, és a véráramlás útján az oxigén eljut testünk minden sejtjéhez. Az oxigén feldolgozási folyamata során szabad gyökök keletkeznek, melyek felgyorsíthatják az öregedést és bizonyos betegségeket is okozhatnak.

A feladat tehát, hogy meg kell védeni a szervezetünket az oxigéntől, melyre azonban alapvetően szüksége van!

Szerencsére a test eleve létrehoz antioxidánsokat, melyek ellátják ezt a feladatot alapvető mértékben. Ezt a természetes eredetű védelmet növelhetjük testmozgással és egészséges étkezéssel. A színes zöldségek, gyümölcsök segítenek a legtöbbet, főleg nyers formájukban. A főzés, feldolgozás során sokat veszítenek hatékonyságukból, hiszen ők maguk is ki vannak téve oxidációs hatásnak.

Hallottad már a mondást, hogy a „héjában van a vitamin”? Ha a vitamin nem is, de ez a rész tartalmazza a legtöbb antioxidánst, ezáltal értékes tápanyaghoz juthatunk a fogyasztásukkal.

A legismertebb antioxidáns a C és az E vitamin. Utóbbi zsírban oldódik és ezért olyan ételekben gyakori, melyeknek eleve magas a zsírtartalma, ilyen például az avokádó vagy a mogyorófélék. Ezzel szemben a C-vitamin vízben oldódik, és lédús gyümölcsök, zöldségek tartalmazzák elsősorban.

Más, antioxidánsokat tartalmazó ételek az élénk színükről ismerhetőek fel. A piros, lila, sötétzöld vagy ragyogó sárga színű termények láthatóan erőteljes pigmentekkel rendelkeznek, melyek az antioxidáns tulajdonságot biztosítják.
Ezért bevásárláskor mindig tegyél a kosárba valamilyen szép színű zöldséget, mint például paradicsomot, céklát vagy paprikát. Remek saláta vagy párolt zöldségköret készíthető belőlük. Desszertnek pedig érdemes gyümölcsöt vagy néhány kocka étcsokoládét választani, ezek támogatják szervezetünk védekezőképességét.

Ha úgy érzed, nem tudsz megfelelő mennyiségű (szezonális és friss!) zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani, illetve nem mozogsz eleget, érdemes táplálék-kiegészítőkkel pótolni az antioxidánsokat. A multivitamin készítmények sokat segíthetnek, de fontos odafigyelni az E-vitamin, D-vitamin tartalomra, illetve az astaxantin is rendkívül erőteljes antioxidáns hatással bír.

0 Hozzászólások

Hozzászólás

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.